Inget dåligt samvete

När jag gick ut för promenad och visit hos Ylva, en annan svensk, började kiwin och en tysk städa medan jag var borta. När jag kom tillbaka var de mitt inne i det. Tysken hade städat båda badrummen supergrundligt och kiwin stod med Jif över hela diskbänken. Jag kände att jag var tvungen att göra ngt, så jag bytte sopsäck och gick direkt för ännu mera promenad... Tyvärr glömde jag slänga den gamla soppåsen. När sånt här händer är det lätt att få dåligt samvete, men varför skulle jag få det? Säger de inte till kan man ju inte hjälpa att man inte var där. När jag kom tillbaka efter den andra promenaden hade kiwin skrivit ut ett städschema. Det funkar. Jag misstänker att det här är ett sätt för honom att återta lite status. I grundkursen i gerontologi fick vi lära oss om interaktionsteorier och allt vad dom hette. En teori vi läste om, tror den hette exchangeteorin, hade som grundtanke att det hela tiden pågår en slags "handel" mellan människor och att den handeln måste vara jämnt fördelat mellan individerna för att man ska kunna umgås i längden. Är inte utbytet jämnt mellan individerna försvinner så småningom gemenskapen och förhållandet rinner ut. Kanske är det det som sker nu. Istället för att vara supersocial och initiativtagare till aktiviteter försöker han kompensera det genom att göra städschema eller liknande? Jag tror jag ska bli teoriutvecklare...

Idag har det varit regnigt och varmt. Under promenaderna var det otroligt fuktigt, jag var helt blöt när jag kom hem.

Nu är det bbq - igen. Gratis e gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0