Pengarna rullar ut som det ska nu, det gar bra nu

Hej allihopa!


Det var ju ett tag sen sist sa har kommer en JATTEuppdatering! Alla ar glada!

Sen i lordags ar jag ju pa resande fot pa sydon. Darfor kan det bli lite glest mellan uppdateringarna.


Vi ar foljande som aker:

Viktor, svensk

Ylva, svensk

Filippa, svensk

Marcela, mexikansk

Esly, mexikansk

Annka, tysk


Dag 1, 19/4, Christchurch

Jattetidigt ar ratta ordet! Planet lyfte redan 0645 fran flygplatsen. For att vara pa den sakra sidan var vi var redan kl fem. Lustigt, va... Ombord pa flygplanet var det en putslustig steward. Tror att han ovade for ngt stand up-gig eller nat sant (Fast han var ju inte sa duktig a andra sidan). Framme i Christchurch mottes vi av en isande goteborgskyla. De som kommer ihag vet ju att jag inte hade med mig varken troja eller jacka. Hittills har det fungerat perfekt men nu insag jag att en liten tjockare troja an t-shirt vore gott att ha. Mampa ar ju har nu och jag har fatt lana en tunn jacka men inget mer. Efter att vi hade landat hamtade vi ut var minivan, packade den proppfull med vaskor (bildbevis finns) och korde mot hostelet. Hostelet var fint och frascht med eget badrum. Pa kvallen at vi mat. Alla var helt doda pa kvallen. Anda gick Filippa och jag ut for att mota en av Fs kiwi-kompisar som var nere och traffade sin familj. I Christchurch finns det en avsparrad gata, Sol Square, dar det fanns lite "alternativa" utestallen, typ Bongo i Jonkan. Alla vet ju att jag gillar Bongo! Stallena var riktigt schyssta. Jag hade garna gatt ut en gang till om det inte hade varit for att vi skulle vidare.


Dag 2, 20/4, Christchurch

Lang sovmorgon stod pa schemat. Jag vaknade upp med en latt dunkande huvudvark. Det kan inte ha varit pa grund av olen snarare for att jag sov precis vid elementet och i en oversang. Efter lunch gjorde vi en battur for att se delfiner och sant skit. Lustigt alltsa, som turist hamnar man alltid pa en bat. Det har hant i Turkiet, det har han Bay of Islands och det har hant har. For ovrigt sag vi faktiskt delfiner av den minsta sorten. Baten avgick fran en liten hamn i Lyttelton, en ort precis bredvid Christchurch. Det var den sista utposten for Sydpolarexpeditionerna. Nar batturen var klar tog vi gondolen upp till toppen av berget. Det var en fantasisk utsikt. Idag var det faktiskt lite varmare an forsta dagen. Anda satsade jag lite pengar i en troja. Kan vara skont att ha under resten av resan. Pa kvallen at vi middag och pratade bland annat teknik och foraldrar.


Sammanfattning av Christchurch: Christchurch kanns lite europeisk, det finns ett torg, en gammal kyrka och lite affarer. Summa summarum far stan fyra V av fem. Mycket finare an Auckland.


Dag 3, 21/4, Mt Cook

Nu styrde vi kosan mot Mt Cook och dess snotackta topp. Det ar ett hogt berg, tror det ar NZs storsta berg. Precis som i Death Valley, for dom som har varit dar, ligger hostelet, i en dal omgardat av hoga hoga berg. Vadret var kallt och blasigt. Friskt, skulle man kunna saga. Pa vagen passerade vi tva stora sjoar med helt turkost vatten. Sjoarna hette Tekapo och Pakaki. Som turist trodde jag att Mt Cooks by var den sista utposten i Ingenmansland. Istallet hittade jag en skola och lite andra tecken pa civilisation. Pa kvallen badade vi lite bastu och hangde lost i sallskapsrummen.


Dag 4, 22/4, Queenstown

Pa morgonen akte Annka, Ylva och jag en helikoptertur upp till ett berg for att titta runt. Det var hur fint som helst! Hade det inte varit for Ylvas upptackarlust sa hade vi inte kommit dit upp. Tack for det! Nu var det Annkas tur att kora. Hon korde som en akta tysk! Fort och sakert! Nu sitter jag pa varat rum och pustar ut. Alla andra ocksa for den delen... Snart ar det middag.


Sa har langt ar det jattebra.


Stor kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0